Dispečink teplárny se na novou topnou sezónu připravuje celé léto

středa, 24. srpna 2016

Dodávka tepelné energie bude zahájena v otopném období, které je stanoveno Vyhláškou č.194/2007 Sb. Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Dodávka tepelné energie se zahájí v otopném období (1. září až 31. května následujícího roku), když průměrná denní teplota venkovního vzduchu v příslušném místě nebo lokalitě poklesne pod +13 °C ve dvou dnech po sobě následujících a podle vývoje počasí nelze očekávat zvýšení této teploty nad +13 °C pro následující den. Znamená to, že teplárna je každoročně od 31. 8. připravena zahájit dodávku tepla svým odběratelům.

Uvedení rozvodné sítě do provozu má v teplárně na starosti dispečink a hlavní dispečer Pavel Musil mi odpověděl v této souvislosti na pár otázek.

Zatím je léto, nacházíme se mimo otopné období. Jak hojně využívají naši zákazníci nonstop linku teplárny a co nejčastěji potřebují řešit?

Naprostá většina hlášení se týká teplé vody. Ať už se jedná o zavzdušněné rozvody, zakalenou barvu, nebo prostě jen, že neteče. V domech často probíhají rekonstrukce rozvodů, majitelé si je plánují právě na léto, dále jsou tu naše plánované opravy, které provádí úsek údržby rozvodů tepla. Ve všech případech spolupracujeme na uzavření přívodů do domu, s předstihem jsou odběratelé o těchto pracích informováni pomocí vyvěšených oznámení. Mnoho lidí si je ovšem nepřečte, a proto volají nám. Také v této oblasti stále panuje dost dezinformací, například, že topení je v létě vypuštěné, ale je to přesně naopak. Topení je pod tlakem celoročně s výjimkou oprav, a i během léta se na něm mohou objevit poruchy v podobě netěsnosti a úniků vody. Ale tato hlášení jsou teď spíše výjimečná.

Zdá se, že léto umožňuje zaměstnancům dispečinku odjet v klidu na dovolenou, kolik lidí chod této nonstop služby o prázdninách zajišťuje?

Dispečink obsluhuje celoročně 12 lidí včetně mě. Směny jsou nepřetržité, po 12 hodinách, v práci musí být minimálně 1 dispečer obsluhující operátorské pracoviště a 1 provozní elektrikář pro výjezd. Dispečer průběžně monitoruje chod rozvodné sítě, komunikuje s volajícími, řeší jejich požadavky, podává informace a další. Provozní elektrikář na výjezdu je připraven prověřovat došlá hlášení, provádět opravy a další požadavky od dispečera. U nás funguje vysoká zastupitelnost, aby bylo možné se v případě dovolených či nemoci vystřídat. Třeba tento týden je služba dispečera moje.

Blíží se začátek nové topné sezóny, kdy se na ni začínáte aktivně připravovat?

Prakticky celé léto. Ale pokud se jedná o konkrétní čas, který potřebujeme ke zprovoznění teplovodních rozvodů, tak jsou to 2 dny před zahájením topné sezóny. Není totiž možné okamžitě docílit vyhláškou předepsané parametry topné vody na všech patách domů. Pro představu, máme po městě 138 výměníkových stanic, 125 domovních předávacích stanic a 3 centrální předávací stanice. Stanice jsou plně automatizované, pod naším stálým dohledem. Fyzicky zkontrolujeme během léta všechny, detailní prohlídky se dočkají zejména stanice po opravách nebo rekonstrukcích rozvodů.

Teplárna nedodává jen teplo, ale i chlad, Jihočeská univerzita tuto technologii přes léto využívá. Jaký je přechod na topnou sezónu v takovém případě?

Velmi jednoduchý, jde o společný výměník jak pro ohřev tepla, tak pro chladicí jednotku. V období od 1. 6. do 31. 8. je v provozu plně automatizovaná chladicí jednotka, chlad je dodáván pouze do vybraných budov Jihočeské univerzity. 1. 9. je již chlazení vypnuto a nastaveno topení. Tím je výměníková stanice připravena na topnou sezónu. Manipulace provádí dispečer dálkově ze svého operátorského pracoviště v teplárně. Během měsíce září pak ještě vypustíme chladicí věž a zabezpečíme venkovní rozvody proti zamrznutí.